Dag 21- Lite sämre dag

2011-10-07 / 19:13:26
Halloj!
Ja idag har det vart en lite jobbig dag både psykiskt och fysiskt.
Skulle ta en ridtur i morse och Jumpen ragglade sej fram. Tänkte att jag går upp till paddocken för att se om han ömmade lika mycket där. Där uppe rörde han sej bra och ömmade inget i fötterna. Men va rätt motig att rida. Han va inge framåt och allmännt loj. Så tog det väldigt lugnt. Fick skritat runt lite och röra på sej.
Sen hade jag sån tur att just min hovis va uppe i storstallet och skodde så jag frågade honom om han hade tid att sätat på Jumjum sulor för han är så öm i fossingarna. Hade tur att han kunde göra det direkt efter att han skott dom andra hästarna.
Blev som sagt ett lugnt ridpass, men när jag kom ner til lstallet så såg jag att Jump blödde näsblod. Inte mycket men droppade lite ur ena näsborren. Blev lite panik från mattes sida. Ringde til veterinär och rådfrågade. Men han lugnade mej med att det är ganska vanligt att dom blöder näsblod om dom vilat en längre tid och sedan blir igångsatta. Det var även vanligt för just varmblod. Han sa att jag skulle fortsätat rida Jumjum men ta det lite lugnt ett tag men att han inte skulle bli vilande igen.
Han har aldrig blött näsblod tidigare så vi hoppas på att han bara frustat lite hårt så ett litet blodkärl brast. Jag får ju inte förstora upp detta bara för att det blivit såhär en gång på 16 år. Men lungblödare alarmerade rätt stort i mitt huvud. Men jag är ju rätt duktig på att förstora upp saker.
Hur som helst blev det en påfrestande dag för mej. Des trött efetr gårdagens oro för Harry och nu nya bekymmer. Vart i stallet från 8.20 till 13.30 så det blev en lång stund där.
Nu ha jag varit och tagit in Jumpen och kollat till honom. Han traskade på mycket bättre med sulor på fossingarna och inga spår efter nytt blod.
Får ha extra koll på honom ett tag och träna på lugnt bara så han får röra på sej.

Nu finns inet mycket  energi kvar så det blir soffan en stund innan sängen. Får hoppas att psyket och kroppen känns bätter imorgon.
Natti natti!
Kommentarer!
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: