Ridit Gino och shoppat på hööks

2010-05-30 / 18:40:20
Tjoo
Idag har det vart sådär skönt väder igen. På fm va älsklingen och grejade med en bil och jag satt hemma och läste. Har kommit till isfolket 31 nu :)
Sen blev det en tur in till hööks för att fixa ett nytt bett till Gino. Blev ett westernbett med rulle i mitten. Tänkte tat det kan va bra för honom att ha något att pilla med. Sen hittade jag ett par shaps som jag bara va tvungen att ha. Den rosa jäveln slog till i mej och då finns det ingen återvändo :)
Sen åkte vi till stallet för att provrida bettet. Gino va pigg och framåt och gick stundvis fint på bettet. Men sen så är det som att någon jagar honom och han drar upp huvudet och trycker in huvudet så han inte får nån luft och bara drar. Inte att han drar så att det inte går att hålla pga det. Utan det bli en låsning så det inte går att ta i honom. Han blir så het så han inte får någon luft. Att han ens lyckas dra in huvued så som han gör är för mej ett mysterium. Det är precis som att han är rädd för något bakom honom. Red iaf en stund så han fick röra sej. Är verkligen synd att han klickar till och blir sådär. Finns ju verkligen ingen broms på honom. Hade vart lättare om han drog så man fick ta i och hålla emot. Men det finns lixom inget att hålla i :S
Nu har jag en liten teori. Kanske inte alls är så men nu inbillar jag mej at tdet kan va så att den långa luggen hamnar bakom ögonen så han inte ser bakåt. Och genom det blir rädd för att inte se. Både manen och luggen har växt grymt mycket. Så nästa ridpass ska jag prova att fläta både man och lugg för att se om det gör någon skillnad. Ska bara lära mej hur man gör en fläta som håller upp manen. Vet inte vad den typen av fläta heter. Men det blir inbakat i mankammen. Även om inte detta kommer att hjälpa för stressen så får jag iaf mindre man att trassla in mej i under ridningen.
Någon som kan lära mej hur man gör en sånhär fläta? Hur jag än försöker så blir den inte uppe i fästet hela vägen utan glider ner.

Manen är bra mycket längre nu. Går långt nedanför bogen. Så det kan ju va skönt att få den ur vägen under ridningen. Tyglarna trasslar ju in sej i den hela tiden.
Ska försöka lägag lite extra tid på att få igång Gino nu. Vill så gäran få ordning på honom. Han behöver gå ner endel i vikt och bygga upp muskler. Och framförallt så vill jag ju få bukt på dom här galenheterna han fått för sej. Om det inte är allt hår som skrämmer honom så vet jag inte vad det kan va. Har ni några tips och ideer så säg gärna till.
Här är bettet och dom snygga rosa shapsen jag köpte idag :)


Hoppas att det nya vita tränset komemr i veckan åxå. Ska jag rida igång Gino så måste han ju se snygg ut :)
Lägger in en bild som visar lite hur Gino blir under ridningen. Fast på denna bilden drar han inte upp huvudet fullt så mycket som han gör när han är som värst. Och ja jag vet att det är en friser jag har att göra med och att dom är höga i halsen och nacken. Men det han gör är inte ett vanligt resligt snyggt lyft.
Kommentarer!
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: